Meer energie dankzij deze 7 praktische tips

Voel jij je vaak moe? Of mis je net dat beetje energie waar je al jaren naar opzoek bent? Het zou wel eens met je voedingspatroon te maken kunnen hebben. Naarmate je gezonder eet krijg je vaak ook meer energie. Dat komt omdat het lichaam de juiste stoffen makkelijker kan verwerken waardoor je meer energie overhoudt. Een goed voedingspatroon is dus een belangrijk energiebron. Maar je kunt ook op andere manieren meer energie krijgen. In deze blog lees je tips die je kunnen helpen om meer energie te krijgen. Want wie wilt zich nou niet zo optimaal en fit mogelijk voelen?!

1. Eet minder

Huh, minder eten en toch meer energie? Jep! Je kunt je lichaam ook als een formule 1-raceauto vergelijken. Wanneer zo’n race auto heeft getankt, is de auto relatief zwaar en de eerste rondjes zijn dan ook meestal het langzaamst. Met het lichaam is het net zo. Eet niet te veel, want het kost het lichaam veel energie om alles goed te verteren. Je kunt beter ongeveer 80% vol zitten.

2. Haal dieper adem

Goed adem halen is erg belangrijk omdat ons lichaam zuurstof nodig heeft om meer energie uit koolhydraten te halen die we eten. Diep adem halen zorgt niet alleen voor meer energie, maar vermindert ook stress, kan leiden tot een betere spijsvertering en het zorgt voor een betere afvoer van schadelijke stoffen.

3. Drink genoeg water

Wij mensen kunnen ons hongergevoel verwarren met een dorstgevoel. We hebben genoeg water nodig per dag om alles goed te laten functioneren. Krijg je te weinig water binnen dan geeft je lichaam allerlei signalen af. Zo kun je een sloom gevoel krijgen en een afnemende concentratievermogen. Dus grijp eerst naar water als je denkt dat je honger of weinig energie hebt. Het zou zo wel eens kunnen zijn dat je te weinig water hebt gedronken. Zorg dat je ongeveer 8 glazen (water) drinkt op een dag. En natuurlijk meer als je sport of zweet om de tekorten aan te vullen.

4. De bekendste; ga op tijd slapen

Tussen elf en twee uur ’s nachts gaan je lever en galblaas aan het werk om jouw lichaam te ontgiften. Dit kost nogal wat werk en ga je later naar bed dan kun je je de volgende dag slomer voelen. Op tijd slapen is dus helemaal niet voor saaie mensen!

5. Laat suiker voor wat het is

Suiker geeft snel energie en dat lijkt op het eerste oog erg fijn. Maar helaas zit hier een kanttekening aan. Door het nuttigen van suiker gaat je bloedsuikerspiegel snel omhoog, maar nog sneller naar beneden waardoor je je weer slap en moe kunt voelen. Eet daarom liever een appel met wat noten. Deze voedingsmiddelen zorgen voor langdurige energie vanwege de vele vezels wat ze bevatten. Lees mijn blog over de bloedsuikerspiegel als je meer wilt weten.

6. Neem een hazenslaapje

Ben je moe en neig je naar iets zoets? Zoals je hierboven kunt lezen is dat uitstel van executie. Luister naar je lichaam! Wanneer je je moe voelt kun je ook gewoon een klein hazenslaapje inlassen! Deze slaap van 20 minuten heeft zelfs allerlei voordelen voor de gezondheid. Het verbetert je alertheid, je geest komt tot rust, het verhoogt de productiviteit en het kan je hart ten goede komen. Tot slot is het ook nog beter voor de lijn, maar alleen als je niet gaat slapen nadat je net gegeten hebt.

7. Beweeg elke dag

Ondanks dat je veel energie gebruikt om te bewegen, krijg je er wel meer energie voor terug. Tijdens een flinke wandeling of half uurtje sporten maakt het lichaam een “geluksstofje” aan, namelijk; fenylethylamine. Het maakt je niet alleen blijer en fitter, maar sporten verhoogt ook je conditie en uithoudingsvermogen.

Je kunt je dus op makkelijke manier snel energieker voelen. Ken jij iemand die deze tips wel kan gebruiken? Deel dan mijn blog hieronder!

Deel