Havermoutmeel; in 30 seconden klaar!

Havermout is een goede vervanger van witte bloem. Havermout bevat namelijk veel voedingsstoffen zoals vitamines, mineralen en vezels. Bovendien is havermout van zichzelf glutenvrij wat betekent dat mensen met een coeliakie-allergie toch havermout mogen eten*. Het leuke van havermout is dat je het in veel recepten kunt vervangen. Het enige wat je nodig hebt is een keukenmachine! In deze blog laat ik zien hoe je in één stap ‘havermoutmeel’ maakt!

Havermout

havermout

Havermout in de keukenmachine (15-30 seconden)

havermout-in-keukenmachine

Het resultaat: havermoutmeel

havermoutmeel

 

Waarvoor gebruik jij havermoutmeel? Laat het weten in een berichtje!

 

 

Voedingswaarde + allergieën

Voedingswaarde havermout per 100 gram Calorieën Koolhydraten Eiwitten Vetten Verzadigd vet Vezels Natrium
In gram 380 62.0 13.1 7.0 1.0 7.5 0.05

 

Tips + feitjes + voordelen

  • *Havermout is van zichzelf glutenvrij. MAAR, koop je havermout in de supermarkt, dan zou het kunnen zijn dat de havermout met andere granen in aanmerking is gekomen en dus niet meer glutenvrij is. Als je een allergie hebt, koop dan havermout waarvan je zeker weet dat het geen gluten bevat! Wil je glutenvrije havermout kopen? Dan is deze havermout zeker een aanrader!
  • Havermout is rijk aan allerlei vitamines + mineralen. Zo bevat het veel vitamine B1 + B11. Vitamine B1 zorgt ervoor dat energie vrijkomt in het lichaam en zorgt voor het functioneren van het hart. Vitamine B11 is belangrijk voor het zenuwstelsel, immuunsysteem en DNA. Bovendien bevat havermout erg veel zink. Zink is super goed voor je haren + huid + botten + geheugen. 
  • Wil je weten waarom havermout een goede variant is? Lees dan mijn blog over havermout.
  • Een leuk voordeel; havermout is relatief goedkoop, zeker in vergelijking met quinoameel of boekweitmeel.
  • Met ‘havermoutmeel’ kun je van alles maken: pannenkoeken, brood, koekjes, taart en muffins. Wil je er zelfrijzend havermoutmeel van maken? Voeg dan wijnsteenpoeder/bakpoeder toe. Zo kun je dus de lekkere ongezonde recepten heel makkelijk gezonder maken.
  • Een leuke tip als je geen paneermeel wilt gebruiken. Gebruik dan gewoon gemalen havermout. Stukke voedzamer!
  • Benieuwd geworden naar recepten Kijk dan eens naar mijn pannenkoek recept of wafel recept.
Deel