Cholesterol verlagen: 5 tips!

cholesterol-verlagenLDL. HDL. (On)Gezonde vetten. Plaque. Verhoogde kans op hart- en vaatziekten. Deze blog gaat over, jawel; cholesterol. Want wat dat is dat nu eigenlijk? In deze blog kom je alles te weten. Zo kun je lezen dat cholesterol juist nodig is in het lichaam, maar ook dat een te hoog cholesterolgehalte consequenties voor de gezondheid met zich meebrengt. Tot slot kun je ook lezen hoe je het cholesterolgehalte kunt verlagen. Lees dus snel verder als je meer wilt weten!

Cholesterol

Het lichaam heeft cholesterol nodig vanwege de verschillende functies. Zo is deze vetachtige stof nodig als bouwstof in het lichaam. Daarnaast dient het als isolatiemateriaal voor zenuwbanen en als transport van vetten via bloed- en lymfevaten naar lichaamscellen. Tot slot is cholesterol nodig voor de aanmaak van vitamine D, verschillende hormonen en galvloeistoffen.

Cholesterol wordt gevormd in de lever, wat ook wel endogeen cholesterol wordt genoemd. In totaal bevat dit ongeveer 70-80% van het totale gehalte. Daarnaast komt cholesterol ook in de voeding voor (exogeen cholesterol). Dit percentage bevat 20-30%.

Cholesterol komt maar in kleine mate voor in voedingsmiddelen zoals eieren, garnalen, paling en orgaanvlees en heeft een kleine invloed op het cholesterolgehalte. Wil je weten welke rol voeding heeft op de cholesterol? Dit kun je straks lezen.

Verschillende vormen van cholesterol

Cholesterol is een vetachtige stof en kan niet zomaar vervoerd worden in het bloed. Daarvoor wordt het eerst gebonden aan eiwitten die lipoproteinen heten. Er drie verschillende soorten lipoproteinen, namelijk:

– HDL (Hoge Dichtheid Lipoproteinen)
– LDL (Lage Dichtheid Lipoproteinen)
– VLDL (Zeer lage Dichtheid Lipoproteinen)

HDL is het gunstige soort cholesterol. Dat komt omdat HDL de minder gunstige LDL uit het bloed weg neemt en het naar de lever vervoert. In de lever wordt LDL afgebroken. Uiteindelijk verlaat dit cholesterol het lichaam via de gal en darmen met de ontlasting.

LDL, ook wel het ‘slechte’ cholesterol genoemd, vergroot het risico op hart- en vaatziekten. Dat komt omdat LDL de functie heeft om cholesterol te vervoeren naar spieren en cellen. Tijdens het vervoeren kan het LDL zich in de wanden van de slagaders binden. Hoe meer LDL in het bloed, hoe groter de kans op vernauwing en dichtslibben van slagaders.

VLDL vervoert vetten van de lever naar weefsels. VLDL geeft vetten af en gaat dan over in LDL.

Cholesterolgehalte

Het cholesterolgehalte kan gemeten worden door middel van bloedonderzoek. Hiervoor zijn verschillende metingen nodig, omdat het cholesterolgehalte kan schommelen. Om te weten of je een verhoogd cholesterolgehalte hebt, zijn er enkele waarden nodig.

  • HDL-cholesterolgehalte
  • LDL-cholesterolgehalte
  • Triglyceridengehalte
  • Totaal ratio cholesterolgehalte

Een hoog HDL-cholesterolgehalte is gunstig, deze ruimen namelijk het LDL-cholesterol op. Een hoog LDL-cholesterolgehalte of een hoog triglyceridengehalte is ongunstig, omdat dit betekent dat slagaders kunnen dichtslibben.

Het cholesterolgehalte kan door de arts bepaald worden.

Hoe verlaag je het cholesterolgehalte?

Het cholesterol kun je op verschillende manieren verlagen (zonder medicijnen te gebruiken). Door een lagere cholesterolgehalte kun je kans op hart- en vaatziekten verkleinen. Maar hoe doe je dit?

  • Gezonde voeding
  • Voldoende bewegen
  • Niet roken

Gezonde voeding

Met voeding kun je het cholesterolgehalte ongeveer 10% laten dalen. Hiervoor zijn enkele adviezen, namelijk:

  • Probeer producten te eten die vezels bevatten: volkoren producten, groente, fruit en peulvruchten.
  • Eet twee keer per week (vette) vis. Vis bevat namelijk veel onverzadigd vet.
  • Eet minder verzadigd vet (koekjes, snoep en gefrituurd eten) en eet vaker onverzadigd vet (noten, avocado’s en vette vis). Een goede verhouding van vetten is erg belangrijk, omdat onverzadigde vetten het cholesterolgehalte kunnen verlagen doordat ze meer HDL-cholesterol bevatten. Lees hier meer over vetten.

Beweging

Door minimaal een half uur matig intensief te sporten per dag, kun je het triglyceridengehalte verlagen en het HDL-cholesterolgehalte verhogen.

Niet roken

Roken zorgt voor een verlaging van het HDL. Het HDL is juist nodig om het ‘slechte’ cholesterol LDL te verlagen.

Tips + feitjes + voordelen

  • Een (te) hoog cholesterolgehalte zou erfelijk bepaald kunnen zijn. 
  • Wist je dat vezels het risico op hart- en vaatziekten kunnen verlagen? Dat komt omdat vezelrijke producten het LDL-cholesterolgehalte verlagen in het bloed. Daarnaast zorgen vezels voor een verzadigend gevoel waardoor de kans op overgewicht kleiner is. Geen overgewicht verkleint ook de kans op hart- en vaatziekten. Enkele vezelrijke producten zijn havermout, peulvruchten, appels en lijnzaad. Wil je meer weten? Lees dan alles over vezels.
  • Ooit al eens van plantesterolen gehoord? Dit zijn vetachtige stoffen in planten die qua chemische structuur erg op cholesterol lijken. Plantesterolen komen voor in plantaardige olien, granen en noten en kunnen het cholesterolgehalte in het bloed verlagen. Dit komt omdat ze de opname in de darmen verlagen. Zo komt er minder cholesterol in het bloed en wordt er meer cholesterol uitgescheiden via de ontlasting. Plantesterolen worden toegevoegd aan yoghurtproducten en margarines. Het verlaagt het cholesterolgehalte met wel 10% bij een consumptie van 1 tot 3 gram per dag.
Deel