Cacao poeder (rauw); superfood!

rauwe-cacao
Chocolade roept vaak negatieve gedachten op; het is vet, ongezond en dikmakend. Maar dat hangt af van de hoeveelheid cacao die de chocolade bevat. Want voor wie het nog niet wist, cacao is eigenlijk super gezond is! De cacaoboon waar chocolade van gemaakt is kent vele gezondheidsvoordelen. In deze blog lees je over cacaobonen en het proces van cacaovrucht tot chocoladereep. Ook kun je de gezondheidsvoordelen van (rauwe) cacao poeder lezen en tot slot kun je lezen welke chocolade wél goed is. Zo kun je toch zonder schuldgevoel van chocolade genieten!

 

Cacaobonen

De cacaoboon is een zaad van de vrucht van de cacaoboom, Theobroma cacao. Deze cacaobonen worden in de landen rond de evenaar verbouwd zoals Ghana, Ivoorkust en Indonesië. Cacaobonen kunnen verschillen van soort en smaak. En die smaak is de stof voor chocolade, maar voordat er chocolade van cacaobonen kan worden gemaakt gaat er een heel proces aan vooraf wat dus ook ten nadele van de gezondheidsvoordelen kan zijn.

Van rauwe cacaoboon tot chocoladereep

Voordat er van cacaobonen chocolade kan worden gemaakt, gaat er eerst een heel proces aan vooraf. Het begint namelijk bij de cacaovrucht. Wanneer die rijp zijn worden de zaden verwijderd en daarna op bananenbladeren gelegd. Dan worden cacaobonen gefermenteerd en na het fermenteren worden ze in de zon gedroogd. Na dit proces krijgen de cacaobonen hun smaak en kleur.

Die cacaobonen worden geroosterd en het velletje die ze bevatten worden verwijderd. Hierdoor ontstaan cacaonibs die worden gemalen tot cacaomassa. Cacaomassa bestaat uit cacaoboter en cacaopoeder. Door de hoge druk pers worden die twee componenten van elkaar gescheiden. Cacaoboter is vet, maar wel de belangrijkste bestandsdeel van chocolade. Echter zitten de voedzame stoffen juist in de cacaopoeder. En die cacaopoeder bevat veel voedzame bestandsdelen. Hieronder kun je lezen wat de gezondheidsvoordelen van rauwe cacao (bonen) zijn.

Wat zijn de gezondheidsvoordelen van (rauwe) cacao poeder?

(Rauwe) cacaobonen hebben veel in petto voor ons. Dus houd je vast, want hieronder kun je alle voordelen lezen.

  • Krachtige flavonoïden

Cacao poeder bevat een grote hoeveelheid speciaal flavonoïden. En die flavonoïden, ook wel antioxidanten, beschermen ons van vrije radicalen in het lichaam. Antioxidanten gaan het verouderingsproces tegen.

  • Verlaging van de bloeddruk

Niet alleen zorgen flavonoïden voor het tegen gaan van het verouderingsproces, ook produceert het stikstofmonoxide. Stikstofmonoxide is een stof die de bloeddruk in het lichaam reguleert. Heb je last van een hoge bloeddruk? Eet dan elke (rauwe) cacao poeder.

  • Verlaging het slechte cholesterol

Ondanks dat er vetten in een donkere reep chocolade zitten, zijn die vetten grotendeels wel de gezondere vetten die we juist nodig hebben. De vetten in chocolade is namelijk opgedeeld in drie soorten:

  • 1/3 Palmitinevetzuur; is de enige slechte vet in chocolade. Dit is een verzadigd vet wat het risico verhoogt op cholesterol en hart- en vaatziekten.
  • 1/3 Stearinezuur; dit verzadigde vet heeft geen effect op het cholesterolgehalte.
  • 1/3 Oliezuur; dit enkelvoudige onverzadigde vet verlaagt het slechte cholesterol (LDL) en verhoogt het goede cholesterol (HDL)

Het grote deel vet wat in chocolade bevat heeft dus geen effect op het cholesterolgehalte in het lichaam.

  • Vermindert de kans op hart- en vaatziekten

Wist je dat cacao drie keer meer flavonoïden bevat dan groene thee? De polyfenolen die onder flavonoïden vallen werken als antioxidant. Polyfenolen zijn aanwezig in cacao en chocoladeproducten die zo min mogelijk bewerkt zijn. Het leuke van polyfenolen is dat ze een gunstig effect hebben op de vermindering van aderverkalking en een gunstig effect hebben op de bloedvaten.

  • Pure chocolade houdt de bloedsuikerspiegel in balans

Ondanks dat chocolade vaak bewerkt is met suiker, wordt pure chocolade niet snel in het bloed opgenomen. De glychemische index van chocolade vanaf 85% is namelijk 20 en dit is net zo laag als vele groenten. De bloedsuikerspiegel is belangrijk om in balans te houden, zeker als je wilt afvallen. Lees meer over de bloedsuikerspiegel.

  • Pure chocolade maakt euforisch

Naast alle gezondheidsvoordelen van cacao poeder geeft chocolade ons een aangenaam gevoel. Bovendien regelt rauwe cacao de endorfine productie van het lichaam. Endorfine is het stofje in het lichaam wat een gevoel van geluk geeft. Daarnaast bevat rauwe cacao ook cafeïne en theobromine die ons brein en lichaam stimuleren.

Welke chocolade te kiezen?

Chocolade is heel lekker, tenminste dat vinden velen van ons. Er zit echter wel een verschil tussen witte, melk en pure chocolade. Witte chocolade bevat namelijk helemaal geen (rauwe) cacao. Het is dus ook logisch dat alle gezondheidsvoordelen die rauwe cacao te bieden heeft niet te vinden zijn in witte chocolade.
Melkchocolade bevat meestal 36% cacao. Je zou dus af en toe melkchocolade kunnen eten. Maar deze chocolade en de witte variant, bevatten vaak meer melk en suiker. Dit heeft juist nadelen voor de gezondheid.
Pure chocolade bevat genoeg rauwe cacao die alle gezondheidsvoordelen bieden. Kies dus voor een chocolade met een zo’n hoog mogelijk percentage cacao(poeder). Een nog betere keuze is om rauwe cacaobonen of cacaopoeder te gebruiken en zelf een chocoladereep te maken. Zo weet je precies welke ingrediënten erin zitten en kun je zelf bepalen hoe gezond die reep wordt.

Dus eet af en toe pure chocolade of voeg (rauwe) cacao toe aan je voedingspatroon en ervaar alle voordelen!

Tips & voordelen

  • Maar hoeveel gram cacao poeder zou je dan moeten eten op een dag? Er wordt aangeraden om zo’n 20 gram per dag te eten.
  • Eet je een stuk chocolade? Kies dan voor een reep met minstens 72% cacao, omdat alle voordelen van rauwe cacao nog voldoende aanwezig zijn.
  • Lust je geen pure chocolade? Dit kun je wel aanleren. Begin bij 55% en eet dan elke keer een stuk met een hoger percentage tot 85%. Je zult zien dat je (lichaam) dit daarna vele malen lekkerder vindt! Nog een voordeel; vaak heb je genoeg na één of twee stukken. Bij melkchocolade is dat vaak een ander verhaal…
  • Eet niet te veel chocolade, alles waar te voor staat is nooit goed.
  • Voeg eens rauwe cacao poeder toe aan als je koekjes of smoothies smaakt!
  • Benieuwd geworden naar recepten met cacao poeder? Bekijk dan eens mijn vegan chocoladetaartjes!
  •  Zie hier een link waar je rauwe cacao kunt kopen!


Deel