De dikke darm [colon] en endeldarm [rectrum]

De dikke darm en de endeldarm volgen de dunne darm op en zijn het laatste deel van de spijsvertering. In deze blog komen de dikke darm, endeldarm en anus  aan bod. Eerst lees je over de dikke darm, daarna over de endeldarm en anus en tot slot kun je tips lezen die jou kunnen helpen bij het behouden of verkrijgen van een gezonde darmflora.

De dikke darm

Na de dunne darm komen de voedselresten die het niet heeft kunnen verteren in de dikke darm. De dikke darm zorgt er dus voor dat alle voedselresten die nog niet de juiste vorm hebben worden afgebroken door darmbacteriën. Bovendien zorgt de dikke darm ervoor dat zouten en vocht worden ontrokken van deze waterdunne brij. Vervolgens gaat deze brij naar de endeldarm waarna het als ontlasting het lichaam kan verlaten.

De dikke darm bestaat ook uit drie delen namelijk:

  • Blindedarm (cacecum)
    Dit ‘aanhangsel’ hangt onder aan de dikke darm en zorgt voor goede darmbacteriën. 
  • Dikke darm (colon)
    Wordt onderverdeeld in 4 delen en hier worden de functies uitgevoerd.
  • Endeldarm
    Dient als opslagplaats.

De wand van de dikke darm bestaat uit drie lagen. Van binnen naar buiten: de slijmvlieslaag, daarna de bindweefsellaag en tot slot de dubbele spierlaag.

De endeldarm & anus

De endeldarm is het laatste gedeelte van de dikke darm en hier wordt de ontlasting tijdelijk opgeslagen. Het dient dus als opslagplaats totdat de ontlasting het lichaam kan verlaten via de anus. De anus zorgt ervoor dat de endeldarm wordt afgesloten. De anus kun je onder verdelen in twee spieren. De binnenste kringspier en de buitenste kringspier. Je kunt de anus het beste vergelijken met een poort. Die spieren zorgen ervoor dat de endeldarm zich kan openen en afsluiten. Hieronder kun je de functies van de anus lezen:

  1. Het zorgt ervoor dat ontlasting en lucht (gassen) naar buiten kan.
  2. De anus voorkomt dat er bacteriën en schimmels de endeldarm binnendringen.

We kunnen zelf invloed op de poort uitoefenen dankzij de buitenste kringspier en kunnen zo bepalen wanneer “de poort” open of dicht moet. ‘”De poort” blijft dicht door de buitenste kringspier aan te spannen en de poort gaat open wanneer we de buitenste kringspier ontspannen.

Hoe houd je de darmflora gezond?

De darmflora bestaat uit nuttige en schadelijke darmbacteriën. Wanneer je gezond bent zijn deze bacterien in balans en is er dus niks aan de hand. Maar de darmflora kan verstoord raken door bijvoorbeeld infecties, stress of ziekten. Hierdoor kunnen schadelijke bacteriën de overhand nemen wat tot allerlei (darm)klachten kan leiden. Probeer de darmflora dus zoveel mogelijk in balans te houden. Hieronder kun je vier tips vinden:

  1. Eet vezelrijk (natuurlijke (volkoren) producten zoals groente, fruit, havermout, en quinoa bevatten veel vezels)
  2. Drink voldoende water
  3. Zorg voor een goede weerstand (slaap voldoende en gezond te leven)
  4. Let op goede hygiëne (bijvoorbeeld handen wassen voor het koken)

Tips & voordelen

  • De dikke darm is ruim één meter lang.
  • De darm doet er ongeveer 24 uur over om de ontlasting te laten passeren.
  • Wist je dat in de dikke darm de bruine galkleurstof wordt toegevoegd? De ontlasting heeft dus zijn kleur te danken aan deze stof.
  • De darmflora bevat ruim 1 kilo aan nuttige bacteriën die nodig zijn om de darmen goed te laten werken.
  • Tijdens de verwerking kunnen stoffen vrijkomen die de bewegingen van de de dikke darm stimuleren. Zo weet je dus hoe en waar gassen ontstaan.

 

Deel